Redan som barn tyckte jag om att titta på
barndomsfotografier. När jag var åtta tittade jag på bilder tagna när jag var
tre. Som tolvåring kunde jag fascineras av bilder på mitt åttaåriga jag.
Jag minns att bilderna påminde mig om hur lite som stannar
kvar av den vi en gång var.
Nu är jag inte barn längre. Inte ens särskilt ung. Jag är
tillräckligt gammal för att själv ha producerat tusentals fotografier som dokumenterar
mina egna barns uppväxt. Det har gjort mig medveten om ett banalt och lite sorgligt
faktum: barndomsfotografier är i allmänhet inte dokumentära. De är alltför ofta
regisserade, tillrättalagda skildringar. De bilder vi väljer att visa upp är
för det mesta inte frusna spontana ögonblick, utan skeenden som hejdats av
kamerans inträdande på scenen. Mungipor lyfts, blickar vänds upp mot
betraktaren, rörelsen stannar upp. ”Sorgligt” kallade jag det ovan, men
egentligen påverkar denna insikt inte min fascination för dessa bilder. Jag vet
ju att fotografiet är så nära vi kommer en objektiv skildring av den vi var då.
Fotografiet har skärpa och detaljrikedom, och ibland skänker de oss en
analytisk dimension som aldrig är tillgänglig i ögonblicket utan serveras oss
först i form av det framkallade fotografiet.
Svartvita bilder skänker minnet en aura av otillgänglighet.
Var det verkligen så länge sedan? Ingen människa kan minnas så långt tillbaka.
1980.
Färgbilder ser verkligare ut. Inte så mycket har egentligen
förändrats, tänker jag. Människor är människor. Jag ser mig själv i mina
föräldrar, och i deras föräldrar. Men i nästa generation, som bara finns i
svartvitt, blir människorna främmande. De måste ha tänkt på ett annorlunda
sätt, tagit in tillvaron med andra ögon. Det ser man ju. De är ju helt
svartvita.
Som min farmors farföräldrar. Vettskrämda. Det var de
förstås inte hela tiden, men när kameran togs fram. Nu gällde det att inte se
naturlig ut. Herregud, hemska tanke! Naturlig, det är man ju vareviga dag. Nu
när vi står framför en kamera måste vi skärpa oss.
Farmor och farfar kunde konsten att slappna av framför
kameran. Redan i de svartvita bilderna ser man dem som de är. Som om de visste
att de förr eller senare skulle komma att visa upp sig i färg, några årtionden
senare; ingen idé att förställa sig då.
Mina morföräldrar var av en äldre sort. Delvis är det nog en
fråga om klass och miljö. Nu kan jag se dem ändå i de gamla bilderna, se min
mormors personlighet redan i det anonyma skolfotot där barnen ser ut som om kameran
är en helt ny uppfinning från 1920-talet. Hon står där, Inga. Det räcker för
mig.
Och Gösta på sitt skolfoto, med öronen fladdrande i vinden precis som på hans
barnbarn och barnbarnsbarn.
Favoritbilderna från min egen uppväxt har alltid varit de
som visar upp oss som snoriga, förvirrade och lite vilsekomna. Finporträttet i långkalsonger.
Den slarvigt applicerade luvan och den byfåniga blicken åt alla håll utom mot
kameran. Ibland finns det en historia att berätta om situationen, ibland är det
bara tillfälligheter som har gjort att kameran var framme. Ingen minns, för det hände inget särskilt. Men kameran fångade något som bara var synligt precis då och där.
Så är det ju hela tiden nu. Man fotograferar allt. På rutin,
för säkerhets skull. Bara för att man kan. Sortera kan man göra sen. När det är
meningen att man ska minnas. Och den dagen kommer förstås, men då kommer man
att få vada genom tusen och åter tusen ögonblick som vid närmare eftertanke inte
var värda att minnas och som slumpen händelsevis inte skänkte den tillfälligheternas
lyster som ibland kan uppstå i sådana ögonblick som bara en kamera är snabb nog
att registrera.
Jag var mycket tacksam mot mina föräldrar när jag bläddrade
i deras fotoalbum. Det fanns där ett tillräckligt antal bilder av den karaktär
som jag har försökt beskriva ovan. Det räckte för mig att jag kunde peka på en
bild i ett album och säga: ”det var jag då, och allt som jag var kan avläsas i
den bilden”. Det är sådana fotografier man hoppas kunna ta av sina egna barn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar