Väggarna i våra hem är fyllda av förfalskningar,
reproduktioner och billigt krimskrams. Det gäller hela byn, inklusive väggarna
i de mer finkulturellt sinnade invånarnas rum. Vi tror gärna att våra tavlor är
original av konstnärens egen hand, men de visar sig vid närmare inspektion alltid vara oljetryck och billiga
fotografiska reproduktioner, ofta urklippta ur tidskrifter och böcker. Trots
att snart sagt varenda byinvånare är bildkonstnär är det ingen av dem som har
råd att sätta upp ens sin egen originalkonst på väggarna.
Under hösten 2019 har väggprydnaderna i vår by inventerats av kulturföreningens tillförordnade 1:e konstinventeringsagent Ulla-Britt-Inger Lundmark, och hon fann vid sin genomgång att 95%
av konsten på väggarna var affischer köpta på postorder från Hobbex i Borås
under 1980-talet. Det rör sig främst om sammetstavlor och avbildningar av
solnedgångar. Ett fåtal är reproduktioner av äldre datum, och en liten bråkdel (ca
400) av tavlorna är handmålade kopior av kända originalverk av den nederländske sengotiske konstnären Hieronymus
Bosch. Av dessa är bara några enstaka tavlor omdiskuterade och eventuellt original
av Bosch. Det gäller särskilt de fall där Boschs original är förlorat och den
enda (förmodade) kopian återfinns på en vägg i vår by.
Under inventeringen upptäcktes en enda tavla som ska vara ett
oomtvistat originalverk. Det rör sig om en landskapsmålning, komplett med sjö och älg,
målad av den framstående solupp- och nedgångsmålaren A. Marklund, hemmahörande
på Müsligränd 13, 5 tr. ner.
Med anledning av detta sensationella avslöjande planerar
Stora Glömskans konsthall en utställning, där föresatsen är att tavlan ifråga
ska visas. Först måste de förstås fråga innehavaren, fröken H. Astrid
Saxon-Munktell, om lov, något de planerar att göra någon gång den här veckan.
Tavlan i fråga, smygfotograferad av konstvetare Lundmark |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar