15 november 2019

Gamman

Innan digitaliseringen nådde vår avlägsna trakt kunde byns invånare inte sällan ses röra sig fritt mellan husen i byn, och emellanåt sammanstråla för att utbyta hälsningsfraser, information och, i sällsynta fall, fysisk materia av olika karaktär och aggregationsform. Detta skedde dels spontant, dels enligt överenskommelse i förväg, i form av så kallade fester eller sjöslag

I samband med dessa backanaler förekom i allmänhet musik och, som en följd därav, dans. Bland de danser som utfördes kan särskilt nämnas polska, menuett, charleston, jitterbugg, kadrilj, polonäs, twist och dubstep. Musiken framfördes i allmänhet på musikinstrument, något som var en vanlig företeelse ännu på 1900-talet, då sådana försåldes i särskilda musikaffärer i många svenska städer. Numera görs förstås all musik av dresserade robotar.

Det kortsiktiga resultatet av dessa kollektiva förlustelser blev i allmänhet en rad sjukdomsliknande symtom, men också en flyktig upplevelse av mening och lättnad i en i övrigt tröstlös tillvaro, samt en något förbättrad grannsämja. Det långsiktiga resultatet blev en viss förmering av invånarantalet i byn.

Bilden visar en konstnärlig gestaltning av rockfestivalen Slemsvamp ‘96. Festivalen arrangerades varje augusti mellan 1732 och 2001. Besökarantalet varierade från toppnoteringarna i början av 1990-talet då uppskattningsvis 100 000 personer samlades på Jedvard Marklunds ägor för att lyssna på musik och köpa T-shirts och annan memorabilia, till det sista året då fem festivalbesökare förgäves ansträngde sig för att ha roligt under festivalens två veckor. 


Inga kommentarer: