27 maj 2016

En gång är ingen gång, två gånger är fjorton

Av alla universum som existerar tycker jag bäst om det här. Alltså där jag skriver den här texten. Det är faktiskt det enda universum där man kan skriva överhuvudtaget. Därför brukar jag förflytta mig hit när jag känner att jag vill uttrycka mig i text. I andra universum skulle man inte fatta ett dugg. Inte för att de är dumma där, men det här är ju trots allt det enda fyrdimensionella universumet.

Av de universum som inte existerar tycker jag bäst om ett där man visserligen kan skriva, men där texten efter ett tag börjar skriva sig själv och man kan resa sig upp och gå ifrån tangentbordet (kanske för att dricka kaffe) och komma tillbaka en tid senare till en färdig roman, avhandling eller skvallerkolumn. Men den världen existerar som sagt inte. Längre.

Det vanliga i vårt multiversum är annars arton dimensioner. Jag skulle inte rekommendera ett besök i en artondimensionell värld. Folk skulle skratta åt ert patetiska famlande efter fotfäste. Lycka till för övrigt med att få någonting vettigt gjort i en värld där tiden går åt fyra håll samtidigt! Det är heller inte någon större vinst med fjorton extra dimensioner i rumtiden, bortsett från att man blir odödlig.

En fråga jag ibland får är hur man enklast reser mellan dimensionerna. I mitt fall gick det till så här: jag klev på en A-brunn samtidigt som jag pratade för mig själv. Ett av de ord jag yttrade råkade händelsevis vara det hemliga lösenord som tar en från valfri A-brunn till en multidimensionell portal.

Lösenordet är ett ganska vanligt ord som man ofta hör här på jorden.

Det är faktiskt förvånande att det inte händer oftare, det som hände mig den gången. Men som man säger i en viss trettondimensionell värld som jag brukar besöka ibland: en gång är ingen gång.

Här på jorden är det ett obegripligt talesätt, där är det en naturlag.

Inga kommentarer: