07 mars 2024

Veckans yrke, Del 11: Spion




Bo Lundmark


Spion



Vår mänskliga tillvaro är en komplicerad väv av relationer, överenskommelser, förtroenden och hemligheter. Ofta är dessa oskyldiga och triviala och saknar värde för de krafter som verkar i det fördolda med att samla information om andras förehavanden. Det finns en marknad där information kan säljas, ibland till högstbjudande, och ibland till en uppdragsgivare som på förhand definierat informationsbehovet. De som säljer informationen kallar vi spioner.

På Bo Lundmarks Linkedin-sida står det att han är spion. Lundmarks CV omfattar en gymnasieexamen från ett häcklöpningsgymnasium på okänd ort, arbete på ICA och den kommunala parkförvaltningen, samt eftergymnasiala studier i webbdesign och fågelskådning. Ingenting om spioneri. Hur mycket har han egentligen arbetat som spion?

Jag har hittills mest spionerat på hobbynivå. Jag håller koll på grannarna, frågar ut arbetskamraterna på parkförvaltningen och håller ögonen öppna i största allmänhet. Men på sistone har jag fått några större uppdrag för främmande stater och ljusskygga organisationer. Jag är bara inte inne på Linkedin så ofta och har inte hunnit uppdatera mitt CV ännu. 

Hur brukar dina uppdrag se ut?

Senast var det en hemlig organisation som ville komma över hemlig information om en annan organisation, som också är hemlig. Jag sökte upp deras webbsida och klubblokal, fick (olovligen) tillträde till deras hemliga arkiv och fotograferade några papper som såg intressanta och hemliga ut. De hade en stor röd stämpel på sig där det stod “Hemligt - läs inte!”, men det stod ingenting om att man inte får fotografera, så det gjorde jag. När jag lämnade över den hemliga informationen till uppdragsgivaren visade det sig att jag hade brutit mig in i fel lokal. I stället hade jag hittat information om en annan hemlig organisation som är så hemlig att inte ens de andra hemliga organisationerna kände till den! Det var nästan ännu bättre enligt uppdragsgivaren, men då mitt uppdrag var hemligt kunde de inte betala mig i reda pengar,. I stället fick jag ett stort tack. Exakt hur stort är en affärshemlighet. 


Inga kommentarer: